Blog dag 11 “kidscamp dag 3, verjaardag van Henk en een financieel wonder van God”

8 augustus 2018 - Kigali, Rwanda

Muraho, wat een leuke dag was dit zeg ... komt ie:

7 augustus, een dag die natuurlijk begon met de verjaardag van Henk en door de open ramen klonk het “lang zal ze leven” over het terrein en dit al om 7 uur!. We hebben het programma van de derde summercamp gedraaid. De kinderen moeten kilometers lopen om mee te kunnen doen en weten dat er als afsluiting een lekker bord eten voor hun klaar staat. Na een aantal spelletjes en liedjes en de overdenking van Noah zijn we uiteen gegaan in groepjes, kleuren en plakken met werkjes, geen gemor geen ontevreden gezichten maar gewoon allemaal lekker meedoen die kids hier!!

Tijdens dit gebeuren heeft onze jarige job ook een geit gekregen, net als Femke gisteren. Het enige verschil echter dat deze de zon vandaag niet meer heeft onder zien gaan. Hoe onze musketier dit heeft beleefd moeten jullie hem zelf maar vragen.

In de middag hebben we het tiener programma gedraaid waarbij cross the line wel een heel indrukwekkend onderdeel was waarbij we als team tussen de tieners stonden. Na de eerste vraag om de lijn over te steken als je uit arm gezin komt brak mijn hart ... ineens staat donker tegenover blank, best voorspelbaar maar zag hem even niet aankomen op deze manier. Er was veel openheid en hebben achteraf gebeden met elkaar, top middag!

Het eten is de hele tijd al goed maar voor de verjaardag van Henk hebben ze extra uitgepakt met veel groenten, fruit en ... gegrilde geit. Na het eten hebben we als groep het overgebleven geld aan de stichting gegeven. Dit is een wonder op zich. Het bedrag is zo groot geworden door meevallers en gemaakte keuzes dat beide teams sprakeloos waren. Hope (aanvoerder van de stichting) zei dat het geld een grote zegen is. Het is hun wens om projecten op te zetten die werk/ geld genereren en hulp te kunnen bieden zonder sponsoren van buitenaf. Hoe dit vorm zal krijgen kunnen jullie van Femke horen in haar blogs want ze houd een oogje in het zeil :-)

Complimenten van hun voor de groep en grote dank naar allen die een bijdrage hebben geleverd tijdens onze projecten in Nederland.

Dineke Melanie Patrick en Carmen zijn met Fred de sloppenwijk Giperosso in gegaan voor “nighthunting”. Ze zullen hierover nog iets plaatsen met meer uitleg maar zoals ik net hoor was het weer heel indrukwekkend.

En verder was de dag gevuld met veel lol, stroomuitval en vele vriendelijke mensen

Morgen de laatste dag hier en snachts beginnen we met de terugreis (op één persoon na)

Groet

Maurice

1. Frouwk:
    8 augustus 2018
    Ooohhh arme Henk.. probeer me voor te stellen wat hij gedacht heeft toen hij wist dat zijn geit het einde van de dag niet zou halen. .. brrr een raar idee. En wat zal het confronterend geweest zijn toen arm en rijk daar tegenover elkaar stonden. Dat raakt je diep.. hoe bepalend is het in welk deel van de wereld je wordt geboren. En je hebt er niets over te zeggen... maar je kunt er wel veel van leren, en dat hebben jullie vast gedaan de afgelopen twee weken. Wat zijn de dagen snel gegaan.. morgen weer in Dusseldorf met jullie koffers en een heleboel herinneringen.. om nooit meer te vergeten.
  2. Ankelien:
    8 augustus 2018
    Hoooi Maurice!!! Wat'n verhaal weer! Ik kan alles wel bijlangs gaan maar ik vind het super hoe en wat jullie daar allemaal doen en heel mooi om te lezen! Je krijgt zo wel een beeld van alles. In't echie natuurlijk nog indrukwekkender. Wat zullen de kinderen en mensen daar moeite hebben met het afscheid van jullie allemaal (ofnie😁??) Gelukkig blijft Femke dan nog een poosje....tot gauw en goede reis alvast!! (En succes met afscheid van Femke😫)
  3. Geeske Kloeze:
    8 augustus 2018
    Heel aangrijpend om te lezen. Voor jullie nog erger
    Veilige terug reis allemaal. Heel veel sterkte lieve Femke nu je afscheid moet nemen vd groep ,maar natuurlijk ook van papa en mama.
    Natasja en Maurice jullie sterkte om afscheid te nemen van jullie Femke.
    We volgen jullie 😍😍😍